Analýza leteckých snímků v praxi – pod pokličkou 51. taktické letky Luftwaffe
Letecké snímky jsou rozšířené díky téměř všudypřítomným záznamům z komerčně dostupných dronů. Ale jak víte, co je na obrázcích? A jak funguje analýza leteckých snímků v letectvu Bundeswehru? Expert na letecké snímky z 51. letky taktického letectva „Immelmann“ v Jagelu vysvětluje, jak probíhá vyhodnocování, ale i náročný výcvik.
Pracoviště seržanta Lasse S. se na první pohled zdá běžné. Tři normální monitory jsou umístěny vedle sebe na normálním stole, před normální kancelářskou otočnou židlí – docela normální. Celé je to však v sérii propojených kontejnerů v hangáru na letecké základně Jagel – Ground Exploitation Station ( GES – Pozemní vyhodnocovací stanice). Před průchodem dveřmi kontejneru musí mobilní telefony a chytré hodinky zůstat venku – omezený prostor!
Obrázky ze vzduchu – ale jak přesně?
„Pro nás práce začíná plánováním průzkumné mise,“ vysvětluje vyhodnocovač leteckých snímků. Protože než průzkumné letadlo vzlétne, musí být jasné: Co se má vůbec snímat? Z jaké výšky a pod jakým úhlem se mají letecké snímky pořizovat? Se speciálním softwarem, Mission Planning (nástroj pro plánování mise), odborníci plánují přelet nad cílovým objektem – bez ohledu na to, zda se jedná o most, válečnou loď nebo skupinu budov. Před odletem je mise projednána s posádkou. Průzkumný systém RecceLite je připevněn k trupu jejich stíhačky Tornado v kontejneru dlouhém zhruba dva metry. RecceLite je vybaven elektrooptickou kamerou a infračervenou kamerou. „V ideálním případě se záběry na cíl pořizují z různých úhlů – jednou shora, podruhé z boku,“ vysvětluje Lasse S. Společně s letovou posádkou určuje, jak přesně se má cíl nasnímkovat.
Co je co?
Během průzkumné mise mohou být letecké snímky přenášeny přímo do GES pozemní stanice. Navíc se snímky ukládají do datové paměti, která se po přistání Tornáda odpojí a záběry uloží ve stanici. Tam pak odborníci začnou snímky vyhodnocovat na počítači. „Náš výcvik trvá dobrých sedm měsíců – učíme se, jak různé objekty vypadají ze vzduchu a jak je identifikovat.“ NATO zná 19 různých cílových kategorií – od letišť po přehrady. Vyhodnocovači (někdy se uvádí i výraz tlumočníci, pozn.) musí znát vojenskou techniku běžnou na celém světě a naučit se ji poznávat na leteckých snímcích. „Jednou měsíčně děláme v letce výcvikový kurz – letecké snímky letadel se pak hodí na zeď a máte deset sekund na to, abyste je poznali,“ vysvětluje nadrotmistr.
Vše je o zkušenosti
Pro tlumočníka leteckých snímků je nejdůležitější zkušenost. „Když jsme natáčeli s drony Heron v Afghánistánu, v určitém okamžiku jsme z chodby poznali, zda jsou na videu muži nebo ženy.“ Nadrotmistr byl i několikrát nasazen v Mali, kde létají rovněž drony Heron. „Mešity tam poznáte podle toho, že jsou vždy obráceny k Mekce.“
Při hodnocení odborníci na leteckou fotografii označují anomálie a přidávají k nim komentáře – v odborném žargonu nazývané anotace. Hotové nahrávky jsou následně zaslány příslušnému klientovi prostřednictvím útvaru vojenského zpravodajství. Mimochodem, může to být i civilní subjekt: Během povodňové katastrofy v údolí Ahr v roce 2021 Bundeswehr podporoval pomoc při katastrofě pořizováním leteckých snímků, které poskytoval i civilním službám.
Budoucností je video
Vyhodnocovačileteckých snímků v Jagel pracují jak s leteckými snímky z modulu RecceLite , tak s videozáznamy z dronů Heron. Nadrotmistr jasně vidí budoucnost e videu: „S leteckými snímky vždy získáme pouze momentku. Videozáznamy z Heronu na druhou stranu dokážou zviditelnit i procesy nebo pohyby.“ Drony lze navíc nad cílovou oblastí používat výrazně déle než letouny Tornádo i jiné typy proudových letounů. To také zajišťuje lepší výsledky průzkumu. Nástupnický model, který je v současné době představen, Heron TP, může zůstat ve vzduchu déle než 24 hodin a má výrazně vylepšený modul kamery s vysokým rozlišením.
Zdroj: Bundeswehr