Armáda modernizuje letectvo, v úvaze je i nákup dvojice letounů Embraer C-390 Millennium

Vzdušné síly Armády České republiky čeká řada novinek. V první řadě jde o brzké dodávky nových vrtulníků, které částečně nahradí vrtulníky sovětské výroby. Dále, Centrum leteckého výcviku získá Albatrosy nové generace, tedy L-39NG. Stíhací letectvo je s otazníky vzhledem k probíhajícím jednání o nákupu nových stíhaček páté generace. Co ovšem je nevyřešeno, je dopravní letectvo. To se, nyní, možná dočká nových strojů.

 

Jak je známo, dopravní letectvo relativně zaostává s ohledem na potřebné kapacity. To konec konců ukázala i evakuace z Afghánistánu. Dvojice dopravních letounů Airbus A-319CJ je nedostatečná. Letouny Casa nejsou příliš efektivním řešením pro převoz státních činitelů, zejména ne na dálkové lety, kdy je třeba řada mezipřistání, o komfortu na palubě nemluvě, stále jde o transportní a výsadkové letouny. Letoun Jak byl již vyřazen, ten i přes svá léta poskytoval vysoký komfort, nicméně i vysokou spotřebu a emise.

 

Dalším z letounů, který opustil služby je Challenger, který byl relativně poruchový, šlo o malý business jet s omezenou kapacitou a vysokou servisní cenou. V tento okamžik pak zbývá akorát letitý Turbolet, tedy L-410, který také není řešením. Dlouho se tedy hovoří o potřebě nákupu nových letounů, které zvládnou nejen převoz vojenské techniky, ale i vojáků, případně i politiků s tím, že půjde o důstojný transport, který, i přes zvýšený akustický hluk bude stále moderním řešením, za které se nebude resort obrany a vojáci muset stydět.

 

Jak se zdá, řešení se našlo. To, o kterém se hovoří již několik let i vzhledem k tomu, že firma Embraer z Brazílie některé subdodávky a díly čerpá i z firem v České republice. Jde o model C-390 Millennium, tedy vojenský, dvoumotorový letoun střední velikosti, který je velikostně podobný s legendárním letounem C-130 Hercules, ale je moderní, novodobý.

 

S nosností 26 tun (57 000 lb) lze letadlo nakonfigurovat tak, aby provádělo různé konvenční operace jako přepravu vojsk, VIP a nákladní přepravu a specializovanější logistické operace, jako tankování za letu v roli tankeru. Užitečné zatížení činí až 26 t (57 000 lb), což představuje, pro představu, dva plné pásové obrněné transportéry M113, jedno obrněné vozidlo Boxer, vrtulník Sikorsky H-60, 74 plně vybavených nosítek s životními funkcemi, až 80 vojáků, popř. lze shodit 66 výsadkářů s plnou výzbrojí a nákladem až 42 000 lb (19 t). Letoun používá i Maďarsko, Brazílie, Portugalsko, ale i Nizozemské královské letectvo.

 

Jak již bylo řečeno, na vývoji a výrobě letounu se podílí řada subdodavatelů, včetně české společnosti Aero Vodochody. Aero se podílí na vývoji a výrobě náběžné hrany křídla a dále na výrobě zadní části trupu, nákladní rampy a kabinových dveří. Letoun má dostup 11000 metrů, cestovní rychlost 870 kilometrů v hodině, maximální pak téměř 1000 km/h. Dolet činí bezmála 6000 kilometrů, pokud letoun využije přídavných nádrží, prodlouží se až na 8500 kilometrů.