Projekt Naše stopy v NATO představili vojáci ve Středočeském kraji
Na přelomu ledna a února zavítali zástupci odboru komunikace MO do dvou středočeských základních škol. Společně s vojáky z 21. základny taktického letectva z Čáslavi představili práci vojáků prostřednictvím projektu Naše stopy v NATO dětem ze Zbraslavic a z Jankova.
„V tomto roce oslavíme 25. výročí vstupu České republiky do Severoatlantické aliance a 20. výročí vstupu do Evropské unie,“ uvedl Šimon Klein z odboru komunikace a upřesnil: „Proto letos věnujeme větší důraz na vysvětlování významu mezinárodních organizací na obranu a bezpečnost České republiky.“ Děti se také díky tomuto projektu dozvěděly důležité informace o obraně státu, Armádě ČR, o jejích úkolech i o tom, jak konkrétně pomáhá v rámci integrovaného záchranného systém.
Výšková výstroj pilota
„Přivezli jsme dětem výškovou výstroj pilota. Děti si ji mohou vyzkoušet a zjistit, jak se pilot stíhačky asi cítí,“ uvedl svoji prezentaci praporčík Vojtěch Tomeček, starší technik roje objektivní kontroly a výškové výstroje z letecké základny Čáslav. „Děti se dost zajímaly o záchrannou vestu pilota L-159 Alca. Ukázal jsem jim její obsah a představil funkce, které zásadně pomohou pilotovi v případě nouze. Dost je překvapila její váha – při plném vybavení může vážit kolem 5 kilo,“ dodal Tomeček.
Vojenská hasičská jednotka – letištní
Se zdravotnickou přípravou tentokrát vojenským zdravotníkům pomáhali letištní hasiči. „Příslušníci vojenské hasičské jednotky letiště drží samozřejmě nepřetržitou pohotovost, jsou připraveni zasáhnout v případě požáru na letišti, a to v budovách i v hangárech. Při mimořádné události mohou na vyžádání spolupracovat také s civilními hasiči a podpořit je v okolí letiště,“ představila jejich poslání praporčice Marcela Lancová. „Speciálně jsou ovšem vyškoleni na hašení našich letounů. Při takovém zásahu se v první řadě soustředí na bezpečné vyproštění pilota, což není úplně jednoduché, vzhledem k mechanismům vystřelovacího sedadla a dalším specifikům vojenského letadla,“ doplnila Lancová. Hasiči si s sebou přivezli zásahové vozidlo Mercedes-Benz Atego, které bylo k dispozici všem zájemcům po celé dopoledne společně s dalšími vojenskými auty.
Speciální tělesná příprava pilotů
„Pro pilota vojenské stíhačky je nezbytná skvělá fyzická kondice, zajišťuje mu přežití,“ uváděl svůj blok speciální tělesné přípravy major Jiří Pospíšil, náčelník skupiny speciální tělesné přípravy. „Proto si teď posílíme trup, to je základ. Trénujeme pozici pilota za letu, a protože vleže se silné přetížení, kterému je pilot vystaven, snáší lépe, začneme cvičení na obřích balonech,“ vysvětlil. Po posílení fyzických schopností si děti natrénovaly zásady přežití v přírodě. „Nejdůležitější je nezmatkovat. Zamyslete se pořádně, pokuste se zorientovat.“