Armáda láká nové piloty na stíhačky F-35, i vrtulníky H1
Až do konce března je možné podat přihlášku do nového studijního programu Vojenský letový provoz. Na rozdíl od stávajícího pětiletého magisterského, bude pouze bakalářské a o rok a půl kratší. Po absolvování a následném výcviku u příslušných útvarů se noví piloti budou moci těšit, že usednou do kokpitů nejmodernější techniky.
Důvodem otevření nového studijního programu je potřeba zefektivnit doplňování personálu pro nově pořizovanou leteckou techniku – zejména pro letouny F-35 a vrtulníky Venom a Viper.
„Reagujeme na požadavky a potřeby Ministerstva obrany a Vzdušných sil Armády ČR na přípravu vojenských pilotů v co nejkratším čase tak, aby jim bylo poskytnuto nezbytné teoretické vzdělání a praktický letecký výcvik,“ vysvětluje plukovník gšt. Michal Kudyn z Velitelství vzdušných sil AČR s tím, že kratší doba strávená studiem na vojenské vysoké škole v ČR také zvýší atraktivitu studia u případných uchazečů.
Nový bakalářský studijní program Vojenský letový provoz nahradí specializace Vojenský pilot a Řídící letového provozu. Ke studiu v akademickém roce 2024/25 bude přijato pro obě specializace celkem 20 studentů, z toho 12 pro všechny druhy letectva, tj. taktické, dopravní a vrtulníkové. Stávající studenti magisterského oboru jej dostudují, noví se už přijímat nebudou a program bude s tímto rokem uzavřen.
„Do pilotní specializace se nyní počítá s 12 studenty. Jedná se o číslo, které vychází z předpokládaných potřeb armády v době dokončení studia. Vezměme v úvahu, že v momentě, kdy skončí tito studenti svůj bakalářský běh, dostudují i magistři stávajícího pětiletého studia,“ vysvětluje major Aleš Svoboda, stíhací pilot Velitelství Vzdušných sil AČR.
Pouze bakalářské studium není v západních armádách ničím výjimečným. „Univerzita obrany Brno je tu zejména od toho, aby vybavila budoucí důstojníky teoretickou základnou, na kterou je pak nutné u útvaru navázat specificky zaměřeným výcvikem, dalšími odbornými kurzy nebo samostatným vzděláváním, které je u létajícího personálu součástí jejich profesního života,“ upozorňuje plukovník Kudyn.
Úvodní praktický výcvik absolvují studenti už během studia. Podle studijních výsledků a dalších schopností jsou pak přiřazeni ke konkrétnímu druhu letectva. Další letecký výcvik je pak čeká na konci studia – konkrétně v Centru leteckého výcviku v Pardubicích. „Po absolvování Univerzity obrany zamíří k útvaru, odkud jsou ihned odesláni do CLV, kde podstupují další výcvik, tentokrát v délce dvou až tří let,“ vysvětluje major Svoboda.
Vzdušné síly nyní podle něj čeká přechodné období, kdy část nových pilotů ještě projde současnými stroji, přičemž další už půjdou přímo na nové. „Zatímco stávající studenti, předurčení pro taktické letectvo, budou před přechodem na F-35 létat ještě na L-159, případně na Gripenu, u studentů nového programu je předpoklad, že půjdou z cvičných L-39NG rovnou na letouny páté generace,“ upozorňuje.
Nákup 24 amerických F-35A Lightning II odsouhlasila vláda v září 2023, smlouva byla podepsána 29. ledna 2024. První stroje by měly do ČR dorazit v roce 2031, poslední do roku 2035, dokdy by měla česká armáda používat švédské letouny JAS-39 Gripen. Vzdušné síly AČR také obdrží celkem 20 vrtulníků systému H-1, 12 z toho nových. V armádě nahradí zastaralé Mi-35/24V.
- Další informace najdete zde: https://unob.cz/novy-studijni-program-pro-piloty-a-ridici-letoveho-provozu/