Armáda se vrací do Přerova. Budou zde dronaři, ale i logistika

Armáda České republiky se vrací na letiště Bochoř u Přerova. O tomto záměru informoval zástupce místní samosprávy v Přerově brigádní generál Pavel Lipka, zástupce náčelníka Generálního štábu AČR. Jednání, které zorganizovala místopředsedkyně Senátu Parlamentu ČR Jitka Seitlová, se dále zúčastnili zástupkyně vrchní ředitelky sekce majetkové MO Jiřina Polášková a zástupce náčelníka štábu Velitelství pozemních sil AČR plukovník gšt. Libor Stolička. Státní podnik LOM Praha reprezentoval jeho ředitel Jiří Protiva.

Záměr využití areálu jako stálé posádky představil brigádní generál Lipka přímo v Přerově. „Armáda reaguje na aktuální změny bezpečnostní situace v Evropě, která se zhoršuje nejen kvůli válce na Ukrajině. Aktualizujeme své struktury a vytypovali jsme několik areálů, kde jsme kdysi působili a kam se nyní potřebujeme vrátit,“ komentoval generál důvod rozhodnutí. Na letišti do budoucna bude dislokován například 533. prapor bezpilotních systémů, jednotka Vojenské policie, nebo logistický prapor. „Do šesti let zde bude sloužit až 600 vojáků z povolání. Po roce 2035 je v plánu navýšit počty vojáků až na 1 200.“

Armáda představila zástupcům obcí, kraje a města Přerov své plány související s návratem na letiště a jeho dalším rozvojem. „Analýza aktuálního stavu letiště bude zpracována do konce prázdnin. K tomu jsme vytvořili integrovaný pracovní tým. Jeho výstup bude podkladem pro zpracování zastavovací studie k zabezpečení rozvoje letiště. Ta určí, jak další harmonogram činnosti, tak finanční předpoklad rozvoje letiště,“ uvedl generál Lipka.

„Návrat armády na letiště znamená pro místní region oživení místní ekonomiky, nové pracovní možnosti, rozvoj služeb a podnikání,“ komentoval přínos pro místní ekonomiku generál Lipka. Ujistil také starosty, že armáda bude chtít využívat prostor v rozsahu rozlohy letiště, který je ve vlastnictví rezortu ministerstva obrany. Nemá tedy zájem o jeho rozšíření.

Letiště Přerov-Bochoř je součástí státní strategické infrastruktury. Areál letiště je z téměř 90 % v majetku rezortu obrany. Zhruba tři čtvrtinu areálu vlastní pak státní podnik LOM Praha. „Už v minulosti se ukázalo, že je letiště také důležitým bodem pro přepravu a zajišťování potřebných komodit, například při povodních. LOM Praha je na letišti etablován jako jeho provozovatel již 10 let a má i nadále zájem využívat letiště k výcviku pilotů vrtulníků v rámci aktivit Centra leteckého výcviku,“ vyjádřil se k plánovaným změnám ředitel LOM Praha Jiří Protiva a dodal: „S cílem co nejefektivnější spolupráce se vedení státního podniku LOM Praha pravidelně setkává na přerovském letišti se zástupci dotčených samospráv a civilními leteckými provozovateli.“ Stejně jako v případě letiště Líně, chce AČR aktivně komunikovat své kroky v návratu do areálu s místními autoritami. „Chceme být dobrým sousedem,“ potvrdil generál Lipka.


  • Historie letiště:

Přerovské letiště má dlouholetou vojenskou historii. Už za druhé světové války zde operovaly cvičné i bojové letouny německé Luftwaffe. Letiště bylo v novodobé historii sídlem 23. základny vrtulníkového letectva Edvarda Beneše. Na konci roku 2013 byla základna zrušena a přerovská vrtulníková základna se přesunula do Náměště nad Oslavou. Od roku 2014 letiště spravuje státní podnik LOM Praha, který zde zabezpečuje výcvik pilotů. Vedle LOM Praha jsou zde minoritně zastoupeny další podniky rezortu MO (VLS s.p., AHNM, ASPO) a další instituce a firmy (Generální ředitelství cel).