Nejlepší piloti v Alianci na zkušenou v Texasu. Top Gun v akci

Wichita Falls v Texasu je domovem společného výcvikového programu pilotů proudových letadel Euro-NATO, kde začínající piloti ze 14 členských zemí NATO zjišťují, zda mají na to, aby létali s těmi nejlepšími z Aliance.

Wichita Falls nepůsobí jako místo, které by pro evropského stíhacího pilota mělo něco znamenat. Ale kdybyste se zeptali Jade, poručice belgického letectva, jestli o tom místě někdy slyšela, možná by se na vás ušklíbla.

Tam se naučila létat.

Obloha nad leteckou základnou Sheppard zahřměla, jak vzduchem prolétly elegantní trysky a při přípravě na přistání se rozbily o dráhu. Sheppard je domovem 80. leteckého výcvikového křídla amerického letectva a vlastní nejrušnější vzdušný prostor ve Spojených státech. Letadla neustále přistávají, vzlétají nebo stojí ve frontě na dlouhých pojezdových drahách. Nálepka na nárazníku na zádi jednoho auta hlásá: „I Heart Jet Noise“.

Společný výcvikový program tryskových pilotů Euro-NATO (ENJJPT) vyučuje stíhací piloty NATO od roku 1981, kdy sedm spojenců založilo školu na letecké základně Sheppard ve Wichita Falls. Většina společných iniciativ NATO je založena v Evropě (kde se nachází 30 z 32 členských zemí NATO), ale Sheppard byl vybrán jako ideální místo pro ENJJPT kvůli jeho stávajícím výcvikovým zařízením, celoročně dobrému letovému počasí a široce otevřenému Texasu. nebe. Dnes, o více než 40 let později, vlaje před squatovou cihlovou budovou, ve které sídlí ústředí ENJJPT, 14 státních vlajek, které představují 14 zúčastněných spojenců NATO: Belgii, Kanadu, Dánsko, Německo, Řecko, Itálii, Nizozemsko, Norsko, Portugalsko, Rumunsko. , Španělsko, Türkiye, Spojené království a Spojené státy americké.

Uvnitř se italští piloti procházejí chodbami podobnými bludišti a míjejí skupiny Rumunů, Norů, Španělů a Dánů. V šatně si řečtí instruktoři oblékli letecké vesty a G-Suity (kalhoty lemované nafukovacími vzduchovými kapsami, které udržují piloty při vědomí při zatáčkách ve vysoké rychlosti) a čekají na své studenty. Cestou ven míjejí skupiny kanadských a tureckých studentů, kteří se vracejí z výcvikových bojů, s vlasy zplihlými potem, tváře zrudlé vítězstvím: je to další let dolů, další krok blíže k jejich křídlům.

Zeptejte se některého z evropských studentských letců, jak se jim líbí život ve státě Lone Star, a oni zkroutí ústa do zvědavého úsměvu a řeknou něco jako: „Líbí se mi to“. Což může být zdvořilý způsob, jak říct: Jsem z malé vesnice v Německu a nikdy předtím jsem neslyšel někoho říkat „yeehaw“.

Fixin‘ to fly – Přísný tréninkový plán

Ne že by studenti měli mnoho příležitostí ochutnat místní kulturu. Od chvíle, kdy dorazí do Sheppardu a shodí kufry, jsou jejich plány nabité. První zastávkou je „pozemní škola“, kde se studenti učí základní vědu o létání. Poté si studenti nasadí helmy, postroje a G-suity a nastoupí do svého prvního letadla, T-6 Texan II.

S instruktory přihlížejícími ze zadního sedadla to je místo, kde studenti piloti poprvé berou hůl. Učí se vzlétat, létat ve formaci a přistávat, udržovat letadlo v rychlosti a v kurzu. Je to doba prvenství, z nichž každá má svou vlastní tradici: první let studenta se nazývá „Dollar Ride“, protože se od studentů očekává, že dají svým instruktorům stříbrný dolar. Po prvním samostatném letu studenta je spolužáci odtáhnou do nedalekého bazénu s vodou na zaslouženou koupel.

Odtud někteří studenti opouštějí Wichita Falls, aby se naučili létat s vícemotorovými dopravními letadly, jako je C-130 Hercules. Ti, kteří jsou určení pro stíhačky, však musí dobýt T-38 Talon.

Proudové cvičné letouny T-38C Talon se zřítily přímo během cvičného letu v rámci Euro-NATO Joint Jet Pilot Training Program ve Wichita Falls v Texasu.

Proudové cvičné letouny T-38C Talon se zřítily přímo během cvičného letu v rámci Euro-NATO Joint Jet Pilot Training Program ve Wichita Falls v Texasu.

Zachraňte koně, projeďte se v tryskovém letadle – trénujte s Talonem

Talon je hubený jako skalpel, s křídly tak tenkými, že při čelním pohledu jako by zmizely. Jeho dlouhý čenich se svažuje až k bublinkovému vrchlíku, který uzavírá dvě vystřelovací sedadla. Vypadá to rychle a je to tak; se zapálenými přídavnými hořáky dokáže prorazit zvukovou bariéru a poslat akustický třesk přes severní Texas Plains. Jeden holandský major, volací znak „Homer“, jej přirovnává ke sportovnímu Mustangu z roku 1966 – to se hodí, poznamenává, protože Talon poprvé vstoupil do služby v 60. letech.

Tryskové letadlo bude v příštích letech nahrazeno, ale mezitím je stále důstojným učitelem. Jeho hydraulické ovládání letu vyžaduje, aby studenti věnovali pozornost, cítili trysku skrz knipl a neustále „trimovali“, aby zajistili vyvážený let. Jeho podsaditá křídla jsou stavěna na maximální rychlost, nikoli na maximální stabilitu, a pokud nepozorný žák v zatáčce příliš rychle vykrvácí, spadne z nebe – nebo, jak prozaicky říkají instruktoři, „odletí řízeným letem“.

Když poručík Jade poprvé vzlétl v Talonu, byla zvyklá na T-6 Texan II a nebyla připravena na surovou energii, kterou odčerpávaly dva proudové motory tryskáče. Musela stát na brzdách, aby udržela letadlo statické, když stlačila plyn na „mil“ – plný vojenský výkon. Cítila chvění letadla, když se zapalovaly přídavné spalování. Když uvolnila brzdy, proudové letadlo vyskočilo dopředu.

„Pro mě byl ten den jako… Věděla jsem, že jsem na správné cestě,“ řekla.

Poručík Jade z belgického letectva se připravuje ke vzletu na cvičný boj v T-38C Talon.

Poručík Jade z belgického letectva se připravuje ke vzletu na cvičný boj v T-38C Talon.

Návrat do sedla

Kurikulum Talon je nejtěžší částí ENJJPT. Když studenti nelétají, tak se učí. Když se neučí, jsou v simulátoru a procvičují dovednosti, jako je létání v těsné formaci nebo vzrušení z vysokorychlostního letu v nízké hladině. A když nejsou v simulátoru, spí.

„Někdy je to trochu moc rychlé a já to musím dohnat,“ řekla Jade. „To je největší boj, jaký jsem zatím měl.“ To mě někdy znervózňuje. Ale pak je ještě přínosnější, když dokážete vykročit a znovu se snažit.“

Studenti vědí, že úspěch není zaručen. Spousta jejich vrstevníků se pod stresem podlomí a opustí program, aby plnili své vojenské závazky jinde v ozbrojených silách své země. Ale pro většinu není selhání možností. Smýt se by znamenalo otočit se zády k něčemu, co k nim volá celý život.

„Každý si přeje mít vliv na svět,“ řekla Jade. „Takto si myslím, že mohu mít největší dopad.“

Major Královského nizozemského letectva, volací znak „Homer“, se připravuje ke startu na cvičný boj.

Major Královského nizozemského letectva, volací znak „Homer“, se připravuje ke startu na cvičný boj.

Získání jejich křídel

Pokud student prokáže, že zvládá požadavky vysokorychlostního letu v Talonu, zamíří na „Drop Night“ – obřad, kde zjistí, kterým tryskáčem poletí. Pro americké letectvo, které provozuje různé stíhací, bombardovací a dopravní letouny, je to skutečné napětí. Když je student přidělen ke svému prvnímu vybranému letadlu, někteří doslova vyskočí radostí a úlevou.

Pro Jade to bylo málo napětí – belgické letectvo primárně létá s jedním taktickým proudovým letounem, víceúčelovým stíhačem F-16 Fighting Falcon, ačkoli Belgie nyní nahrazuje svou flotilu F-16 stíhačkami páté generace F-35 Lightning II – ale radost z toho, že prošel náročným učebním plánem, byla nezředěná. Když „upustila“ F-16, vyskočila do vzduchu a zapumpovala pěstmi, než ji odnesli její jásající spolužáci.

Jade od té doby opustila Shepparda, aby se naučila létat s F-16. Nakonec možná bude nasazena do východní Evropy, kde spojenci NATO výrazně zvýšili počet stíhaček v pohotovosti, aby reagovali na vzdušné hrozby, což je součást mise NATO Air Policing na východním křídle Aliance. Do té doby již další generace ctižádostivých vojenských letců začala trénovat v Sheppardu a připojila se tak k desítky let trvající tradici společných vzletů do nebe.