Letoun Globemaster předvedl na Maďarskem své schopnosti
C-17 Globemaster III je díky svým gigantickým rozměrům jedním z nejdůležitějších a nejuniverzálnějších letadel strategické letecké přepravy, říkají letci Heavy Airlift Wing. Letoun měl nedávno příležitost předvést své výjimečné schopnosti výsadku nákladu nad vesnicí Kenyeri.
Komplexní mezinárodní plnění vojenských úkolů je na 47. letecké základně HDF v Pápě téměř každodenní rutinou. Několik typů letadel s pevnými křídly tedy využívá vzdušný prostor a asfalt letecké základny, ale Heavy Airlift Wing (HAW) je jediným místním uživatelem letounů C-17 Globemaster III. Provádějí strategické mise letecké přepravy s přispěním 12 zemí, včetně Maďarska. V případě potřeby dodají vojáky a vybavení do konfliktních zón; při jiných příležitostech převážejí zásoby pomoci s humanitárním účelem.
„Létáme po celém světě hladce a bez nehod, přizpůsobujeme se potřebám našich národů,“ řekl plukovník Harry Oostema. Nizozemský vicevelitel HAW nám řekl, že loni například převezli mobilní domy pro ty, kteří utrpěli škody při požárech na Havaji, a generátory pro nemocnici potýkající se s výpadky elektřiny v severní zóně Türkiye postižené zemětřesením.
„V roce 2024 bylo otevřeno naše víceúčelové zařízení Combined Aerial Port Facility, kde sušíme použité padáky a připravujeme velkorozměrové náklady“ – řekl nizozemský vicevelitel a dodal, že ten lze flexibilně a bezpečně přepravovat pouze na palubě letadla C-17. V současnosti sloužící – již druhý – maďarský pilot C-17 získal licenci na letoun mimořádných rozměrů v loňském roce.
„Se svými rozměry více než 50×50 metrů je C-17 považován za obrovský i mezi dopravními letadly. Dokáže přepravit 75 tun a vysadit Humvee, kamiony a palety s padákem. Má schopnost tankování vzduch-vzduch a další výhodu v tom, že může startovat z krátkých ranvejí a přistávat na nich,“ – říká nadporučík Máté Hernádi při výčtu charakteristik letadla.
Maďarský důstojník vystudoval v hodnosti poručíka dělostřelectva Fakultu vojenských věd a důstojnického výcviku na Univerzitě veřejné služby Ludovika v roce 2015. Na své původní pozici v Szolnoku sloužil ne déle než jeden den a poté se okamžitě věnoval letectví. Před jmenováním velitelem HAW absolvoval parašutistický kurz v Maďarsku, dále letecký výcvik NATO v Kanadě (NFTC) a pilotní výcvikový kurz v USA. Pravidelné létání podle něj posiluje sebevědomí personálu i v reálných situacích.
„Naštěstí k cvičným letům používáme vždy jeden ze tří těžkých transportérů umístěných v Pápě. Personál provádí denní a noční výcvikové lety každý týden, zatímco tankování vzduch-vzduch a výsadek nákladu každý měsíc.
Dne 6. března nacvičovali to druhé: letěli nad spádovou zónou ve vzdálenosti 30 kilometrů od Pápy. „Po prolétání několika dopravních okruhů čtyřikrát cvičili výsadkové cvičení. Nejprve shodili 1,5tunovou paletu pro těžká vozidla a poté tři páry 400kg palet pro přepravu kontejnerů. První nahrazují nákladní automobily, zatímco druhé středně těžké náklady, například potravinový náklad,“ řekl náčelník ředitelství HAW seržant první třídy Péter Gotthárd, který označil za velmi důležité, že mohou dopravit náklady s C-17 do cílové oblasti bez přistání. „Vzdálenost není překážkou, ať už jde o velké vybavení, munici nebo přepravu humanitární pomoci. Příležitostně shazujeme náklad a výsadky mimo Maďarsko, například v Itálii nebo Polsku,“ dodal.
Zdroj: https://defence.hu/news/show-of-force-above-kenyeri.html