Rakouští piloti Eurofighterů trénují nadzvukové lety
Až do 18. dubna 2025 absolvuje rakouské letectvo první nadzvukový výcvik letošního roku. Dva nadzvukové lety jsou naplánovány každý den mezi 8:00 a 16:00.
Zachování a ochrana vzdušné suverenity
Ministryně obrany Klaudia Tannerová: „Tento výcvik je pro naše letectvo nepostradatelný. Vývoj bezpečnostní politiky nám každý den ukazuje, jak křehký je v současnosti mír v Evropě. Udržování a ochrana vzdušné suverenity je pro suverénní stát zásadní a musí být neustále procvičována a rozšiřována, a to i v nadzvukovém rozsahu.“
Nepostradatelné pro fungující dohled nad vzdušným prostorem
Létání nadzvukovou rychlostí je nepostradatelnou součástí výcviku a vzdělávání našich pilotů. Je nezbytný pro fungující dohled nad rakouským vzdušným prostorem.
I v nadzvukovém rozsahu má bezpečný letový provoz a bezpečnost letu nejvyšší prioritu. Piloti tedy trénují ve skutečné fyzické zátěži, kterou nelze v simulátoru reprezentovat. Další nezbytnou součástí výcviku je úzká a extrémně časově kritická koordinace mezi vojenskými piloty, důstojníky radarové kontroly a vojenským a civilním řízením letového provozu.
Lety probíhají téměř po celém spolkovém území s výjimkou metropolitních oblastí a spolkových zemí Tyrolsko a Vorarlbersko. Letové plochy jsou určeny ve spolupráci s řízením civilního letového provozu. Aby byla hladina hluku co nejnižší, létáme ve velkých výškách.
Opatření ke snížení šíření zvuku
Pro omezení šíření zvuku v blízkosti země přijímá federální armáda následující opatření:
- Fáze zrychlení Eurofighteru jsou co nejkratší.
- Rozložení zvuku je průběžně dokumentováno, aby se omezilo vícenásobné vystavení zvuku ve stejných místnostech na minimum.
- Metropolitní oblasti kolem hlavních měst států a federálního hlavního města jsou pro nadzvukové lety vynechány. Nad těmito oblastmi však mohou kdykoli probíhat podzvukové lety.
- Mezi 12:00 nejsou žádné cvičné lety nadzvukovou rychlostí. a 13:00 hod. nebo o víkendech a státních svátcích.
- Lety jsou absolvovány ve výšce 12 500 metrů, aby se minimalizoval výskyt sonického třesku na zemi.
Nadzvuková rychlost
Nadzvuková rychlost začíná kolem 1200 km/h. Pokud se Eurofighter přiblíží této rychlosti, objeví se na letadle rázové vlny. Tyto rázové vlny lze na zemi vnímat jako sonické třesky. Síla (hlasitého) sonického třesku závisí mimo jiné na nadmořské výšce, struktuře terénu a povětrnostních podmínkách.