Nová generace letounů L-410 NG uspěla v Jakartě. Využije potenciálu i AČR?
Indonéská Jakarta se stala dějištěm veletrhu INDO Defence, kde vystavovala i řada firem domácího, obranného průmyslu. Společnost Aircraft Industries, po převzetí společností Omnipol na veletrhu zabodovala. Bylo podepsáno sedmnáct smluv na odběr tohoto unikátního a již legendárního letounu. Armáda České republiky provozuje předešlou verzi v několika typech a možná je na čase uvažovat i o dalším pokračovateli, který má v armádě skvělé renomé.
Původní, dvoumotorový turbovrtulový dopravní letoun L-410T Turbolet je určený k přepravě osob a nákladů na krátké vzdálenosti, který může operovat i z neupravené přistávací dráhy. Víceúčelová verze letounu L-410UVP má shodné charakteristiky jako L-410T. Má větší rozpětí křídel i plochu svislé stabilizační plochy a zdokonalený řídicí systém. Je poháněn motory M601B. Umožňuje variabilní uspořádání vnitřního prostoru. Koncem roku 1985 byla uvedena do provozu zdokonalená víceúčelová verze letounu L-410UVP-E, poháněná motory M601E a osazená účinnějšími pětilistými vrtulemi. Zdokonalení této upravené základní verze byla zaměřena zejména na ekonomičnost provozu a další úpravy řídicího systému.
Výrazné změny byly realizovány na elektronickém a přístrojovém vybavení. Požadavek mnoha uživatelů na zvýšení doletu byl řešen instalací přídavných nádrží na koncích křídel. Vnitřní nádrže pojmou až 1300 litrů paliva. Armáda využívá i speciálně upravenou verzi letounu L-410FG, která nedávno prošla nákladnou, generální opravou a je určena pro plnění fotogrammetrických úkolů a vzdušné pozorování. Má konstrukčně upravenou příď a uvnitř je vybavena fotografickými a měřicími přístroji.
S ohledem na současného vlastníka Letu Kunovice, respektive Aircraft Industries, kterým je společnost OMNIPOL již nic nebrání tomu tuto firmu podpořit. To dříve bylo v trnem v oku vzhledem k majiteli, který měl své kořeny v Rusku, kde mimochodem končila většina produkce. Jak již bylo řečeno, armáda má několik těchto strojů a s ohledem na již vyřazený letoun JAK-40, ale i Challenger je možná otázka, jestli právě novodobý Turbolet, tedy L-410 NG by nenašel uplatnění jako letoun na krátké a střední vzdálenosti s možností převozu ústavních činitelů.