Německo se připravuje na nové vrtulníky Chinook
Německé ozbrojené síly obdrží na podzim 2027 první ze svých nových těžkých transportních vrtulníků Chinook CH-47F Block II Aby bylo možné
nástupce CH-53 okamžitě používat, vrtulníková letka 64 již cvičí piloty a palubní personál, včetně odborníků na nakládku pro tuto novinku.
Modrá obloha nad Fort Indiantown Gap dává iluzi tepla, ale třpytivé rampouchy na střechách tomu odporují. V Pensylvánii na severovýchodě USA je na konci ledna teplota asi minus jeden stupeň – ano, jen minus jeden – ale Fahrenheita! Ve stupních Celsia to odpovídá asi minus 18 stupňům!
Špunty do uší proti 112 decibelům
Z auta má zasněžená krajina stále nádech zimní romantiky, pro posádku USASpojené státy- Americký CH-47F je to ledový cvičný let, protože rampa a podlahový poklop se znovu a znovu otevírají. Tandemové rotory Chinooku jsou hlasité, velmi hlasité – snadno dosahují 112 decibelů. I přes špunty do uší, které tlumí hluk na necelých 85 decibelů, si připadám jako mezi dvěma předimenzovanými pračkami na nejvyšší cyklus odstřeďování. Jedna z věcí, kterou dnes praktikujeme, je vyzvednutí vnější zátěže zevnitř kabiny.
K tomu americký cargo master otevře poklop v podlaze kabiny. Sníh letí v oblacích do vrtulníku. Poté pomocí vysílačky nasměruje piloty , aby mohl pomocí dlouhé ohnuté tyče zvednout ze země vnější nosný postroj a zavěsit jej do prostředního háku stroje. Je k němu připevněna samotná vnější zátěž , v tomto případě kvádr o hmotnosti asi 3,9 tuny.
Lov po hlavě na vnější zátěž
Tento manévr nefunguje vždy okamžitě; vyžaduje druhý, někdy i třetí pokus. A přestože je loadmaster zajištěn postrojem, aby nemohl vypadnout z Chinooku, pořád to vypadá docela dobrodružně, když visí půlkou těla z vrtulníku a loví karabinu.

To může fungovat pouze v případě, že komunikace mezi kokpitem a nákladovým prostorem je bezchybná. Jak to dělají se vším tím hlukem a větrem? Jeff Potter, seržant americké eskadry, mi to vysvětluje. „Se vším tím hlukem na pozadí je komunikace zpočátku jen chaos ve vaší hlavě. Navzdory náhlavní soupravě a speciálním komunikačním špuntům do uší , které nosíme, chvíli trvá, než se naučíte odfiltrovat důležité informace ze zmatku hlasů. Začátečník ani nemůže rozumět tomu, co první den slyší.“
Stabilní ve vzduchu a výrazně větší zdvih
Seržant major Marc K. není žádný začátečník. Vyučený automechanikmotorové vozidlo- Mechatronický inženýr je u německých ozbrojených sil od roku 2015, sloužil u vrtulníkové letky ( HSGvrtulníková letka) 64 dokončil výcvik na palubního inženýra a nastřádal již 1000 hodin na CH-53 v Laupheimu. Ale toto je jeho první let v CH-47. „ Před letem jsem byl trochu nervózní ,“ řekl později 35letý hráč, „ale bylo to skvělé a zábavné. Také mi připadá docela půvabné, že my, mistři nákladu na CH-47, můžeme připojit externí zátěž sami.“ Na CH-53 dělá práci personál na zemi.
Během letu si jasně všiml, že CH -47 je ve vzduchu mnohem stabilnější než CH -53. Vidí také jasnou výhodu dvou hlavních rotorů: „To znamená, že veškerou energii z motorů lze využít k přepravě nákladů.“ „Nováček“ letectva unese více než deset tun hmotnosti, téměř dvojnásobek hmotnosti současného CH-53.
Vzhledem k tomu, že model Sikorsky má být do roku 2030 postupně vyřazován, musí být jeho piloti a loadmastery vyškoleni na nástupce. Zatímco
piloti míří do Alabamy, cílem nakladačů je výcvikové středisko národní gardy ( EAATS ) v Pensylvánii. Marc K. je po seržantovi Majorovi „Mahonym“ druhým nakládacím mistrem, který dokončil výcvikové kurzy, aby se stal „opravářem vrtulníků“ a poté „letovým inženýrem“. Od roku 2026 se očekává, že sem bude každoročně přijíždět mnohem více cargo masterů. Každý kurz trvá sedm až osm týdnů.