Létání bez vzletu: Jak trénuje německé Luftwafe pomocí nejnovější simulační technologie
Piloti Bundeswehru jsou stále častěji cvičeni na nejmodernějších leteckých simulátorech. Ty jsou zvláště důležité pro A400M a Eurofighter. Umožňují realistický výcvik, snižují náklady a zvyšují bezpečnost . Ale jak realistické jsou tyto systémy ve skutečnosti a jaké výhody nabízejí?
V dnešním letectvu je výcvik pilotů bez leteckých simulátorů nemyslitelný. Bundeswehr spoléhá na nejmodernější simulační technologii, aby své posádky vycvičil efektivně a realisticky. Několik míst letectva má nyní letecké simulátory.
A400M: Školení pro evropskou leteckou dopravu
Airbus A400M je páteří vojenské letecké dopravy Bundeswehru . Čtyřmotorový turbovrtulový letoun dokáže přepravovat velké náklady na velké vzdálenosti a může přistávat i na nezpevněných ranvejích. Ale zvládnutí takového letadla vyžaduje roky výcviku – a musí být bezpečné a nákladově efektivní.
Zde vstupují do hry nejmodernější simulátory plného pohybu . Tato realistická tréninková zařízení jsou k dispozici ve Wunstorfu, domovské základně flotily A400M. Simulátor velmi detailně přetváří kokpit letadla a umožňuje posádce procvičit si širokou škálu scénářů: od rutinních letů a nočních přistání až po kritické nouzové situace, jako je porucha motoru nebo špatné počasí. Obzvláště náročným cvičením je tankování ze vzduchu, které ve skutečnosti vyžaduje obrovskou přesnost, a proto se intenzivně trénuje v simulaci.
Velkou výhodou simulátorů je snížení letových hodin v A400M, což nejen šetří náklady, ale také chrání životní prostředí. Kromě toho lze hrát nebezpečné scénáře , které by bylo obtížné nebo nemožné natrénovat ve skutečném letadle.

Simulace Eurofighter: Výcvik stíhacích pilotů na nejvyšší úrovni
Zatímco A400M je primárně zodpovědný za přepravu personálu a materiálu , Eurofighter je páteří protivzdušné obrany. Špičkový stíhací pilot je schopen vést jak vzdušné boje, tak útoky na pozemní cíle. Jeho ovládání a obsluha jsou extrémně náročné – odpovídající intenzivní je i výcvik.
Bundeswehr používá pro piloty Eurofighter takzvané simulátory plné mise ( FMS).Prodej zahraniční armády). Tyto systémy jsou umístěny mimo jiné v Laage a nabízejí věrnou originální repliku kokpitu využívající nejnovější technologie. Výkonný software simuluje realistické scénáře vzdušného boje , takže piloti mohou trénovat chování tryskáče v různých situacích – od zachycení nepřátelských letadel až po použití raket a palubních děl.
Trénink ve skupině
Propojení několika simulátorů je obzvláště inovativní : piloti Eurofighteru pak mohou létat společně na misích a dokonce komunikovat s jinými typy letadel, jako je A400M, ve virtuálním vzdušném prostoru. To umožňuje realistický výcvik ve složitých provozních scénářích.
Další velká výhoda: Nebezpečné manévry a nouzové situace lze bez rizika nacvičovat na simulátorech. Zatímco skutečný let je vždy závislý na počasí a omezení vzdušného prostoru, v simulaci lze natrénovat jakýkoli scénář za jakýchkoli podmínek.

Simulace jako klíč k modernímu tréninku
Letecké simulátory Bundeswehru jsou ukázkovým příkladem technologického pokroku ve vojenském výcviku. Piloti těží z intenzivního a bezpečného výcviku, přičemž se zároveň snižují náklady a šetří zdroje.
Díky vysoce vyvinutým technologiím virtuální a rozšířené reality jsou simulace stále realističtější. Jak se technologie vyvíjí, v budoucnu by mohly být možné ještě více pohlcující tréninky – možná dokonce s plnou VRVirtuální realitaprostředí nebo AIumělá inteligence-podporoval odpůrce. Jedna věc je jistá: ať už A400M nebo Eurofighter – výcvik v simulaci zajišťuje, že piloti Bundeswehru jsou dobře připraveni na své náročné mise. Protože pokud chcete přežít ve vzduchu , musíte být dokonale připraveni na zemi.
Autor:Thomas Skiba